גשם חומצי (Acid rain) הוא השם הנפוץ גשמים שדרגת החומציות שלהם נמוכה מ-pH 5.6 עקב הימצאותן של חומצות הנפלטות ממפעלים וכלי רכב מזהמים כתוצאה משריפת פחם ודלק אחר. לרוב, מדובר במשקעים המכילים חומצה גופרתית וחומצה חנקתית.
המזהמים העיקריים בגשם החומצי הם הגופרית הדו-חמצנית (SO2) ותחמוצות החנקן השונות (מהצורה NOx). בנוסף, מכיל הגשם החומצי גם פחמן חד-חמצני (CO) ההופך לחומצה פחמתית, וכן מחמצנים אחרים.
החומרים המזהמים מגיבים עם המים שבעננים ליצירת החומצות הללו, והם נוטים להגיב גם בינם לבין עצמם – ויוצרים חומרים מסוכנים יותר. תרכובות הגופרה (SO3) הנפלטות לאוויר מגיבות עם אדי-המים (H2O) ליצירת חומצה גופרתית (H2SO4). החנקן הדו-חמצני (NO2) מגיב עם המים ליצירת חומצה חנקתית (HNO3). הפחמן החד-חמצני מגיב עם אדי המים, כאמור, ליצרת חומצה פחמתית (H2CO3).
וכל החומצות הקשות והמסוכנות האלו. יורדות על הרכב שלך.
הגשמים החומציים ביותר, הם אלו של תחילת החורף, הזיהום שהצתבר במשך כל הקיץ באוויר נקשר עם הגשם הנקי שיורד מהשמים ויוצר חומצות קשות שפוגעות בצבע הרכב. אך ברמות הזיהום היום בארץ, אין יום בשנה שאין בו גשם חומצי והתופעה נהיית חמורה יותר משנה לשנה.
אנו מקבלים את הרכבים מהנמל אחרי שכבר עמדו בגשם חומצי ובמלחים מהים במשך כמה חודשים וכבר קיבלת רכב ששכבת הצבע שלו רגישה ופגועה. מכיוון שהיא עדיין חדשה מהמפעל, שטיפה טובה תוריד את סימני הגשם מהרכב. אבל הנזק כבר התחיל להצטבר על הרכב ועל הצבע.
הרכב שלנו הוא לרוב הרכוש השני היקר ביותר שבבעלותנו (הראשון הוא הבית) ואנו מעמידים אותו בתנאים קשים ברחוב מתוך אי הבנה של מה קורה לו שם.
ישראלים רבים נראה שמקבלים את זה כמובן מאילו שאחרי שנתיים שלוש הצבע של הרכב מתקלף וכבר לא נראה כמו בהתחלה. הוא כבר בן 4 והוא כבר ישן.
לחלקנו כבר ברור שככה צריך להראות רכב בין כמה שנים (למרות שמשנה לשנה השנים מתקצרות וכבר ניתן לראות רכבים חדשים עם הנזקים האלו). אנו מורגלים במצב שהולך ומחמיר.
פוליש איכותי יכול להוריד (אם עושים בזמן) את שכבת הצבע הנגועה ולהאריך את זמן המראה הטוב ווקסים יכולים לתת הגנה זמנית מפני הגשם. אבל אם רוצים באמת להגן על הרכב שלכם הפתרון היחיד הינו ציפוי ננו קרמי.
הציפוי הננו קרמי של IGL הוא המוצר הטוב ביותר בשוק היום בתחום ההגנה מפני נזקי מזג האוויר והזיהום… אבל על זה נדבר בפעם הבאה